Vad man kan göra istället för att äta

Här kommer ett litet gäng med tips som jag gör för att undvika att stoppa i mig socker, vad som får mig att tänka på annat. Särskilt bra att tillgå i tv-soffan.


  • Handarbete. Själv brukar jag brodera, men man kan ju också sticka, virka eller passa på att laga kläder för hand. Allting som håller händerna sysselsatta är bra.
  • Ha en liten skönhetsstund. Börjar man med en ordentlig behandling av fötterna med fotbad, filande och smörjande har man en helkväll, godis är svårt att äta med en ansiktsmask och har man målat naglarna kan man inte gräva i en chipspåse.
  • Färlägg. Var lite barnslig och köp en rolig målarbok eller paint-by-numbers. Att färglägga är dessutom väldigt meditativt, för mig är det ren avstressning. Se till att ha många nyanser att välja mellan, fyra olika färger blir väldigt snabbt tråkigt, och välj en målarbok för högre åldrar - de anpassade för treårigar ger ingen vidare utmaning :).
  • Julpyssla. Eller rent allmänt pyssla, jag sätter mig gärna med diverse inredningsprylar som ska lagas eller göras (gipshjärtan, måla krukor etc)
  • Lägg ett pussel eller en pärlplatta. 1000-bitars håller dig sysselsatt ett bra tag.
  • Rensa pappershögar och byrålådor. Väldigt skönt att få gjort och tar man bara en låda i taget och sätter sig framför teven är det snart gjort. Min smyckeslåda brukar behöva en omgång med jämna mellanrum för att sortera och trassla ut halsband.
  • Sist men inte minst; skriv ett kontrakt. Inte med dig själv, utan  med en partner, förälder, vän eller syskon - någon vars förtroende du inte skulle bryta.                                                                                          Kontrakt med mig själv bryter jag fortare än en grisblink, men när jag mycket högtidligt med underskrift och allt, ingått kontrakt med min syster på att inte äta godis, chips, dricka läsk etc under en bestämd period - ja då håller jag mig helt enkelt borta ifrån det utan att det ens känns jobbigt. Man slutar att tänka på det och man slipper de eviga diskussionerna mellan det sunda förnuftet och den tjocka elefanten.        Vi lägger därtill in en straffsumma på 800 kronor - så om man nu skulle falla för frestelsen är det en bokstavligt talat dyrköpt chokladbit. För att underlätta kan man lägga in vissa tillåtna dagar eller tillfällen per månad som man kan få utkassera (bra om det dyker upp en fest eller liknande och jobbigt att inte få äta någonting).





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0