Mental förberedelse och ett tips för de lika karaktärslösa som jag

Nu gäller det alltså. Imorgon börjar Mission blobb på allvar.

Därför vill jag komma med ett litet tips till alla de som är lika karaktärslösa som jag. Vem känner inte igen sig i att man varje söndagkväll lovar sig själva att man inte ska äta något onyttigt under hela veckan, eller på kanske två veckor. Sedan tar man sig som bäst till tisdagen, men oftast ger i alla fall jag efter redan på måndageftermiddag då jag går förbi en liten chokladbit. Ni vet nog hur det är, man ser chokladbiten och tänker att Nä, jag ska ju inte äta, det går en liten stund och snart börjar tankegångarna istället bli Men tänk om man skulle..Nej! Jag skulle ju inte! Efter ytterligare en stund Men det är ju bara EN bit, jag kan ju börja imorgon istället. Efter det tar det inte många minuter innan man kapitulerar och kastar sig över chokladen med de övertygande orden Jag börjar imorgon, det här var ju ändå bara första dagen, vad gör det för skillnad? Jag är ju dessutom inte alls särskilt tjock heller. Har tanken väl satt sig så kan man inte släppa den och till sist ger man upp.
Sedan kommer de förhatliga skuldkänslorna, besvikelsen över att man varit så odisciplinerad och om man är som jag slutar det oftast i en hel godis-orgie Det är ju ändå redan förstört. Och då ska man börja nästa vecka istället, och nästa och nästa. Vad det mest blir är att man varje vecka innan den nya veckan äter som en gris, eftersom man inte kommer att äta godis på så länge sedan. Och på måndag vet vi alla vad som händer...

De flesta tidningar och hälso-experter brukar ju tipsa om att äta ordentligt med mellanmål för att slippa sockersuget, eller ha med sig en påse morotsbitar eller liknande när andan faller på. Som att morötter skulle hjälpa så snart som en chokladbit satt sig på hjärnan!

Nä, jag kör en annan metod som faktiskt hjälper. Skriv ett kontrakt! Alla har vi nog någon förälder, en kompis eller ett syskon som är medveten om situationen och vill hjälpa till.
Jag skrev ett kontrakt med min lillasyster. Det var utformat så att jag lovade att inte äta godis, chips, dricka, glass, saft och så vidare (alltså allt jag inte bör äta) förrän den 1 december i år. Tillåtet är popcorn, salta pinnar/kex och naturgodis (endast nötter, inget med choklad/yoghurt).
För att göra det uthärdligt har jag fått välja två tillfällen tills dess som jag är tillåten att äta onyttigt. För mig gick det ena tillfället åt i helgen och mitt nästa har jag valt till all helgona.
Det fina i kråksången är att man inte bara skriver under kontraktet, utan att ett kontraktsbrott dessutom debiteras med 800 kronor till min syster.
Så mitt tänk när jag nu ser en chokladbit har istället blivit Åh, en chokladbit skulle vara gott, fast det får jag ju inte äta...nej, ingen chokladbit i världen är värd 800 kronor. Det får allt vara det. Suget släpper direkt eftersom jag vet att det inte är lönt att tänka på.

Denna typ av kontrakt kräver naturligtvis att man är hederlig och har ett samvete så att man inte går och smygäter. Men för mig är ett löfte ett löfte, ett som är värt 800 kronor därtill. Klokast är att välja någon man inte vill se besviken och skriva kontraktet med denna. Gör det seriöst med två underskrifter, datum med mera så att det känns mer som på riktigt.
Jag rekommenderar denna metod å det varmaste!




Kommentarer
Postat av: Nenny

Jag har gått och funderat i just de banorna. Till och med skrivit små utkast till kontrakt. Men det har aldrig riktigt blivit av. Men jag har aldrig tänkt på att blanda in pengar i det hela... Smart!!

Det får jag klura lite på tror jag.

Kram

2008-10-07 @ 13:57:08
URL: http://nenny.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0